Menghilangkan kedutan di rumah: resipi ringkas untuk topeng dan komen dari jurusolek

Kemunculan kedutan adalah proses semula jadi

Perubahan yang berkaitan dengan usia pada kulit adalah proses yang tidak selesa, tetapi satu proses yang sangat semula jadi. Rawatan salun dan penjagaan rumah biasa membantu memerangi mereka.

Setiap wanita mahu kulitnya awet muda selama bertahun-tahun. Tetapi masa mengambil tol dan tidak dapat tidak meninggalkan jejak di wajah - keriput. Ada yang kelihatan tenang dan menganggapnya sebagai bagian yang tidak terpisahkan dari kehidupan, yang lain tidak bermaksud untuk menanggung ketidakadilan alam dan melawan "musuh" yang dibenci dengan segala cara yang ada.

Saya harus mengatakan bahawa walaupun bintang Hollywood, yang kerana pekerjaan mereka wajib melakukan yang terbaik pada semua peringkat usia, tidak selalu menggunakan khidmat pakar bedah plastik. Contoh-contoh yang hidup adalah yang luar biasaMeryl Streep, Bintang "Titanic"Kate Winslet, kecantikan yang digemari duniaJulia Robertssangat berbakatJodie FosterdanJulianne Moore. . . Semua wanita cantik ini kelihatan cantik dan masih kekal. Masing-masing kedutan mereka berbeza, bahkan tidak dimainkan, tetapi peranan hidup yang semestinya mereka banggakan.

Bagaimanapun, ini bukanlah alasan untuk berehat dan menyerah pada diri sendiri. "Dan begitulah jadinya" - ini bukan kisah mengenai kecantikan feminin. Sesiapa yang berjaya menua dengan cantik pasti akan menghabiskan banyak masa untuk mengurus diri, kerap mengunjungi ahli kecantikan dan merawat kulit mereka di rumah.

Dari segi penjagaan di rumah, hari ini kami memutuskan untuk berbincang dengan pakar - pakar kecantikan di Pusat Perubatan Estetik dan Kosmetologi.

Dari mana datangnya kedutan?

Terdapat dua jenis kedutan utama: tiruan (dinamik) dan statik. Yang pertama, seperti namanya, timbul dari kenyataan bahawa wajah kita sentiasa bergerak, walaupun kita tidak menyedarinya. Kami semua mengerutkan kening, ketawa, senyum, mengerutkan kening, menangis dari semasa ke semasa. Dalam prosesnya, alur muncul secara semula jadi di kawasan yang sesuai dengan wajah kita, yang disebabkan oleh pengecutan otot dan pada masa yang sama hilang dengan "keluar" emosi tertentu.

Lama kelamaan, disebabkan oleh beberapa faktor seperti usia, kulit kering, kehilangan keanjalan, terdapat perubahan struktur, dan kemudian kita perlu membincangkan mengenai penampilan kerutan statik, yang tidak ke mana-mana dan kelihatan walaupun dalam keadaan rehat. Masalahnya tidak hanya mempengaruhi orang tua, tetapi juga golongan muda - setelah 35 tahun dan lebih awal.

Kedutan mendalam di sekitar segitiga, pipi, dan dagu nasolabial dapat menjadi akibat dari ptosis graviti, yaitu, wajah kendur oval. Kualiti kulit, dan oleh itu keparahan kedutan, boleh dipengaruhi oleh genetik, ekologi buruk, tabiat buruk, tekanan, penjagaan yang tidak mencukupi, pendedahan berterusan kepada cahaya matahari dan faktor luaran lain yang tidak menguntungkan.

Jurusolek menjelaskan bahawa jika wanita tertentu mempunyai tahap aktiviti peniruan yang sangat tinggi, lebih baik segera mendapatkan nasihat dari pakar kecantikan dan menggunakan suntikan toksin botulinum untuk menyelesaikan masalahnya. Pada masa yang sama, anda tidak perlu takut akan reaksi buruk - pakar akan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan memberitahu anda secara terperinci mengenai petunjuk dan kontraindikasi prosedur. Teknik kosmetik ini membantu merehatkan otot tanpa melepaskan aktiviti. Dengan cara ini, doktor dapat mengatasi garis ekspresi yang jelas dan mengelakkan kesan topeng yang tidak diingini pada masa yang sama.

Sekiranya kita bercakap mengenai kedutan statik, maka bagaimana menanganinya juga memerlukan perbincangan wajib dengan pakar. Pakar menjelaskan bahawa kehadiran kedutan kasar menunjukkan kerja wajib ahli dermatokosmetologi.

Garis ekspresi hilang apabila emosi hilang

Melawan kedutan di rumah

Prosedur salun tentu saja sangat berkesan, dan pentingnya penjagaan profesional hampir tidak dapat diremehkan, tetapi tidak semua orang mempunyai peluang dan masa untuk menggunakan perkhidmatan klinik kosmetik secara berterusan. Dalam kes ini, produk penjagaan rumah akan membantu.

"Apakah nasihat terbaik untuk penjagaan di rumah? Patch berfungsi dengan baik (produk kosmetik untuk kulit di sekitar mata dalam bentuk tampalan mampatan yang direndam dengan sebatian khas, contohnya, ekstrak dari bahan tengkorak Baikal, bahan anti-edematous): tersekat, difitnah - ada kesannya. Dihapus - tiada kesan. Mana-mana topeng pelembap bagus, tetapi hanya kira-kira dua jam sebelum tidur. Kini terdapat banyak topeng tenunan seperti yang memberikan hasil yang baik tetapi sementara. Adakah anda mengatakan bahawa mereka akan menyelesaikan masalahnya? Tidak, mereka tidak akan. Tetapi penjagaan di rumah sangat bagus, "yakin pakar itu.

Menggunakan topeng anti kedut di rumah boleh menjadi sangat berkesan. Pengguna internet suka berkongsi resipi yang mudah tetapi berkesan antara satu sama lain. Kami telah mengumpulkan yang terbaik dan, menurut ulasan yang baik, yang paling berkesan dan meminta pendapat pakar mengenai perkara itu.

Penting! Ujian alergi mesti dilakukan sebelum menggunakan produk kosmetik baru! Doktor mengatakan bagaimana melakukannya dengan betul:

"Kawasan yang paling sensitif adalah kawasan di belakang telinga. Tetapi anda tidak akan melihat apa yang berlaku di sana. Anda mungkin merasa kesemutan, kesemutan, atau gatal, tetapi anda tidak akan melihat reaksi kulit. Kaedah ujian ini berguna untuk jurusolek, tetapi tidak begitu sesuai untuk ujian diri. Oleh itu, tapak tangan digunakan untuk pemeriksaan diri. Bahagian bawah lengan bawah di mana kita memakai jam tangan adalah zon yang paling sensitif dan paling sesuai untuk tujuan ini. "

Ujian alahan paling baik dilakukan di pergelangan tangan.

Topeng muka pisang anti kedut

Pakar kami mengalu-alukan penggunaan pulpa buah manis ini sebagai produk penjagaan rumah:

"Pisang sangat bagus. Ia mengandungi asid amino dan vitamin K ".

Jurusolek mencadangkan menguli buah ke keadaan lembek dan menambahkan madu jika tidak ada alergi terhadapnya. Sekiranya kulit anda sangat kering, anda boleh mencampurkan halus pisang dengan krim masam. Cukup mudah untuk menggunakan komposisi seperti topeng mata buatan sendiri terhadap kedutan.

"Anda dapat melipatnya menjadi kain kasa seperti sebelumnya dan meletakkannya di mata anda selama kira-kira 20 minit, " nasihat pakar.

Produk ini memberikan kulit dengan kelembapan sempurna dan memberikan wajah segar dan tenang.

Topeng kekuatan wajah anti-kedut

Wanita yang telah mencuba kesan topeng yang dikatakan ajaib ini menyatakan bahawa bukan sahaja dapat meniru kedutan, tetapi juga kedutan statik yang mendalam di rumah, dan kesannya hampir dapat dibandingkan dengan toksin botulinum. Betul, pati adalah produk yang sangat berharga yang mengandungi vitamin B, C serta kalsium, zat besi, fosforus dan kalium. Produk kosmetik berdasarkannya memberikan kesan mengangkat jangka pendek, tetapi cepat dan kelihatan.

Oleh itu, untuk memasak kita memerlukan: satu sudu kanji, 150 ml air, satu sudu krim masam berlemak dan jumlah madu yang sama. Campurkan tepung dengan 100 ml air sejuk, tambahkan 50 ml air panas dan masak sehingga pekat tanpa membiarkannya mendidih. Biarkan sejuk dan gabungkan dengan bahan-bahan lain. Sapukan pada kulit muka dan leher yang telah dibersihkan sebelumnya. Selepas 20-30 minit, basuh dengan air suam dan nikmati pantulannya.

Hasil yang lebih baik adalah pati dalam kombinasi dengan protein. Komposisi ini mempunyai sifat pembersih dan sangat sesuai untuk kulit berminyak. Campurkan satu sudu kanji dengan air suam hingga sebati, kemudian tuangkan protein ke dalamnya. Biarkan selama setengah jam dan bilas.

Topeng muka yis anti kedut

Ternyata ragi dapat digunakan bukan hanya untuk memasak tetapi juga sebagai bahan dalam masker anti penuaan, kerana didapati bahawa ragi dapat menghasilkan kolagen ketika masuk ke dalam liang.

Kami mencairkan satu sudu ragi dengan susu suam dalam nisbah 1: 1 dan biarkan mendidih sekurang-kurangnya satu jam. Kemudian kita tambahkan protein dan satu sudu madu ke dalam komposisi, campurkan dan sapukan pada wajah. Kami menahannya selama 15 minit dan kemudian mencucinya.

Penting! Pastikan anda melakukan ujian alergi sebelum digunakan!

Topeng gelatin anti-kedut

Pertama pangkalan disediakan. Untuk melakukan ini, satu sudu produk dituangkan dengan dua sudu air pada suhu bilik. Campuran membengkak dalam beberapa minit dan kemudian dimasukkan ke dalam air mandi sehingga larut sepenuhnya. Bergantung pada hasil yang diinginkan, pelbagai bahan tambahan ditambahkan ke dalam campuran sejuk.

"Gelatin lebih banyak digunakan sebagai komponen pengisian. Ada cara seperti itu - penyembunyian - jelas ahli kecantikan itu. - Mereka mengandungi silikon yang memenuhi kedutan dan menimbulkan kesan reflektif. Kesan cahaya dan bayangan. Tidak ada bayangan dan kedalaman lipatan nampaknya semakin kecil. Dicuci - hasilnya sama seperti dulu. Sama juga dengan gelatin. Anda mengaplikasikannya, mengisi kedutan, membasuhnya - itu sahaja. Katakan saja: kesan seni dicapai - bukan penyembuhan. Sekiranya kita bercakap mengenai fungsi terapi, pisang yang sama akan membantu. "

Topeng muka pisang untuk kedutan sangat berkesan

Anda boleh dan harus menjaga diri anda. Produk penjagaan rumah mengandungi vitamin dan mineral dan sebenarnya boleh memberi kesan sementara tetapi kelihatan. Perkara utama adalah memastikan bahawa tidak ada reaksi alahan dan menentukan jenis kulit anda dengan betul. Untuk melakukan ini, disarankan untuk berkunjung ke pejabat juru kecantikan terlebih dahulu.